Test – Verižna motorna žaga JONSERED CS 2156 CWH
Motorna žaga jonsered CS 2156 po moči (3,4/4,6 kW/KS) in opremljenosti sodi na zgornji rob skupine lažjih profesionalnih motornih žag. Žaga je med drugim opremljena tudi s specialnim katalizatorjem, delujočim pri nizkih temperaturah, ter z gretjem uplinjača in ročajev. Namenjena je negi, redčenju v sestojih premera do okoli 30 centimetrov, kleščenju in izdelavi drv in je primerna tako za poklicne gozdne delavce kot za bolj izurjene in gozdarsko podjetne gozdne posestnike. Žago sta v praksi preizkusila člana gozdarske testne ekipe Glasa dežele gozdarska samostojna podjetnika Franjo Poljanšek, ki tudi sicer uporablja motorne žage jonsered, in Aleš Lešnik.
Pestra Jonseredova prodajna paleta, ki jo pri nas prek pooblaščenih prodajalcev in serviserjev zastopa Husqvarna Austria, ponuja še celo vrsto drugih profesionalnih modelov. Ker si žage po moči sledijo zelo na gosto, velja pred nakupom dobro preučiti izčrpen prodajni katalog, opremljen z vsemi potrebnimi podatki.
Opis žage
Model CS 2156 CWH sodi med predstavnice Jonseredove nove generacije profesionalnih žag. Lažje žage v skupini 2100 povezuje povsem enoten izgled, vse pa konstrukcijske rešitve, kot so ergonomska oblika z vitkim ohišjem, visoko postavljeno težišče ter ločitev nosilnih in vrtečih delov po načelu dveh mas. To pomeni, da sta vodilni in nosilni ročaj ter rezervoar goriva ločena od motorja (in meča), z njim pa povezana prek kovinskih vzmeti. Tako imenovan sistem blaženja tresljajev low vib je dokazal svojo učinkovitost. Vodilni ročaj in rezervoar za gorivo sta izdelana iz posebne plastike. Plastika na tako obremenjenem delu na prvi pogled ne zbuja posebnega zaupanja, izkušnje naših testnih sekačev pa kažejo, da so tovrstni strahovi odveč. Nosilni ročaj je postavljen pod ugodnim kotom, vodilni pa dovolj širok, da zagotavlja desni roki dovolj zaščite. Vijaki za nastavitev vrtljajev in oljne črpalke (na dnu) so lahko dostopni in pregledno označeni. Tudi preostala opremljenost uvršča motorko v vrh motornih žag lažje kategorije profesionalnega razreda.
Upravljanje, rokovanje in uporabnost
Pri poseku in izdelavi dreves prsne debeline okoli 30 centimetrov smo ugotovili, da žaga že pri tovarniški nastavitvi presega zmogljivosti primerljivih izdelkov. Zaradi dobre uravnoteženosti, gladkega dna in oble oblike je rokovanje udobno. Dobro razmerje med maso in močjo se je potrdilo tudi pri delu. Zagon in ustavljanje žage sta z novim, kombiniranim stikalom čok/stop še lažja. Sistema zagona soft start z dekompresijskim ventilom, ki ob zagonu zmanjša pritisk v valju, povsem izpolnjuje svojo nalogo. Pri zaganjanju žage testni sekač ni imel problemov v nobenih pogojih ob hladnem ali toplem motorju. Žaga “na občutek” ne trese, za preprečevanje poklicne bolezni belih prstov pa v zimskem času učinkovito dodatno skrbita ogrevana ročaja. Uplinjač je pritrjen na gumijastem vpetju, ki preprečuje vibracije. Oljna črpalka v prostem teku prekine dovajanje olja. Sekača je motil le petelin za plin, ki se tudi zgornjem položaju ne umakne v vodilni ročaj, kar slabi oprijem.
Vzdrževanje
Oskrbovanje z gorivom in mazivom je zaradi lahko dostopnih rezervoarjev za gorivo in olje, ki sta opremljena z dovolj velikima odprtinama in priročnima čepoma, preprosto. Če gre pri slednjih kaj preveč na trdo, sta narejena tako, da ju je mogoče odvijati in privijati tudi s pomočjo ključa za svečico. Prozoren zalogovnik omogoča hitro sprotno kontrolo porabe goriva. Po izkušnjah delovne skupine Franja Poljanška sta oba rezervoarja umerjena tako, da ob normalni nastavitvi porabe olja tega zmanjka, ko je na koncu tudi gorivo. Zato okence na zalogovniku za olje ni nujno potrebno, kontrola ravni olja pa v zahtevnih pogojih seveda ni odveč. Pokrov valja je mogoče hitro odstraniti s pomočjo izvijača na kombiniranem ključu, pri čiščenju filtra orodje ni potrebno. Sistem turbočiščenja učinkovito čisti dovodni zrak in omogoča bolj gladko delovanje motorja, tako da so s tem intervali med čiščenjem filtra daljši. Vrteča se vetrnica za hlajenje motorja zaradi sredobežne sile očisti dovodni zrak večjih prašnih delcev in žagovine. Napetost verige je mogoče nastavljati s stranskim vijakom, za njeno menjavanje in snemanje meča ni potrebna posebna spretnost.
Varnostni, ergonomski in ekološki elementi
Motorna verižna žaga jonsered CS 2156 ima vse potrebne varnostne in sodobne ergonomske elemente vključno z ogrevanim ročajem in vplinjačem ter katalizatorjem. Kot vse sodobne žage ima testirani model zavoro, ki pri zadosti velikem povratnem udarcu avtomatično v trenutku zaustavi verigo, aktivira pa se seveda tudi z dvojno vpeto zaščito za roko pred nosilnim ročajem. K varnosti in udobnosti upravljanja prispevajo svoje še zavora vzvoda za plin, dostopno stikalo za izklop, lovilnik verige in gumijasta zaščita ohišja, ki hkrati usmerja žagovino.
Končna ocena
Verižna motorna žaga jonsred CS 2156 CWH je značilna predstavnica zadnje generacije motork tega skandinavskega proizvajalca. Prepoznavno oblikovana v veščih rokah hitro dokaže svojo ergonomsko in funkcionalno dovršenost, kar se kaže v njeni učinkovitosti in prijaznosti do sekača. Razmerje med težo in močjo kg/kW (oziroma kW/kg) je zelo sprejemljivo za motorko razreda lažjih oziroma šibkejših srednjih profesionalih žag. Testiranje je pokazalo, da glede varnosti, ergonomije ter učinkovitosti pri negi in redčenjih v gozdnih sestojih do debeljaka (oziroma do prsnega premera 30 centimetrov) izpolnjuje vse najzahtevnejše sodobne norme.
Tehnični podatki
Motor: enovaljni dvotaktni, gibalna prostornina 56,1 cm3, moč 3,4 kW (4,6 KS) pri 9.000 1/min, število vrtljajev prostega teka 2.700 1/min, dovoljeni največji vrtljaji z mečem in verigo v prostem teku 12.500 1/min; gorivo: mešalno razmerje goriva je ob uporabi tovarniškega olja za dvotaktne motorje 1 : 50, pri drugih znamkah olja pa od 1 : 33 do 1 : 25; prostornina posode za gorivo je 0,68 l; teža: 5,6 kg brez goriva, verige in meča (rezalne garniture), razmerje med močjo in maso je 0,56 kW/kg oz. 1,79 kg/kW; priporočene dolžine meča: od 33 do 60 cm; mazanje verige: samodejno, odvisno od števila vrtljajev, možna ročna nastavitev količine olja; prostornina posode za olje je 0,38 l; v standardni opremi je Jonseredov sistem lahkega zagona soft start z dekompresijskim ventilom in turbosistemom za čiščenje sesalnega zraka, maloprodajna cena: 867 EUR (z DDV) oz. 829 (z DDV) za model brez ogrevanih ročajev.
Hvalimo:
– varnostne in ergonomske elemente,
– uravnoteženost,
– prožnost in zmogljivost motorja,
– preglednosti in preprostost nastavljanja teka motorja, napetosti verige in dotoka olja,
– kombinirano stikalo (ročico) čok/stop za upravljanje zagona in zaustavitve,
– lahko zaganjanje zaradi dekompresijskega ventila,
– možnost zunanje kontrole ravni goriva pri plastičnem rezervoarju za gorivo,
– delovanje ogrevanja ročajev.
Grajamo: