Vzdrževanje motorne žage
Zagon motorne žage naj bo najmanj tri metre stran od mesta, kjer ste polnili rezervoar. Z vsakim strojem želimo doseči optimalne izkoristke, dolgo življenjsko dobo in varno delo. Da to dosežemo, pa je prvi pogoj dobro pripravljen stroj in to velja tudi za motorno žago. Če želimo z motorno žago v gozdu delati varno, moramo poleg tega, da smo primerno usposobljeni, da uporabljamo varovalno opremo in delovne pripomočke, pri sečnji uporabljati sodobno in pravilno vzdrževano motorno žago. Pri vzdrževanju motorne žage moramo upoštevati navodila za uporabo, ki jih dobimo ob njenem nakupu. Pomembno je, da novo motorno žago pravilno pripravimo za delo. Ne spreglejte, da je v navodilih zapisano tudi, kakšno mešanico goriva predpisuje proizvajalec. Opraviti moramo utekanje nove žage, verige in letve.
Kdaj in kje vzdržujemo žago
Motorno verižno žago vzdržujemo med delom v gozdu in doma v delavnici. Razna opravila najbolje opravijo v mehanični delavnici na pooblaščenem servisu. Pri vzdrževanju je pomembno pravo orodje in poznavanje postopkov.
Najpogostejše orodje, ki ga uporabljamo za osnovno vzdrževanje in čiščenje motorne verižne žage:
- kombiniran ključ (za snemanje pokrova verige, za svečice in izvijač za napenjanje verige),
- izvijač za nastavljanje uplinjača,
- razne šablone,
- vijak za blokiranje bata,
- okrogla in ploščata pila in
- mazalka.
Preglednica: Opravljati moramo dnevno, tedensko in občasno ali mesečno vzdrževanje motorne žage
Dnevno vzdrževanje | Tedensko vzdrževanje | Mesečno vzdrževanje | |
kontrola varovalne ročice plina | kontrola antivibracijskih čepov | kontrola pogonskega kolesca (utornika) verige | |
delovanje zavore verige, pregled lovilca verige | mazanje ležajev sklopke | kontrola sestavnih delov sklopke | |
čiščenje filtra zraka | brušenje letve (po potrebi) | čiščenje uplinjača | |
čiščenje letve in vsakodnevni obrat zaradi enakomerne izrabe | kontrola razmika elektrod na vžigalni svečki | kontrola filtra goriva in cevi za gorivo | |
kontrola mazanja verige in letve | kontrola zaganjalnika in zaganjalne vrvice | pranje notranjosti rezervoarja za olje z bencinom | |
kontrola čiščenja zaganjalnika | čiščenje hladnih reber cilindra motorja | kontrola vseh kablov in priključkov | |
kontrola vijakov | čiščenje mrežice na izpušnem loncu | ||
kontrola električnega stikala | čiščenje uplinjača in njegove zračne komore | ||
brušenje in kontrola verige |
Pogonsko gorivo in olje
Osnovno pogonsko gorivo za verižne motorne žage je mešanica bencina in olja v določenem razmerju (običajno dvoodstotna mešanica, 1: 50, na liter olja 50 litrov bencina), kar preberemo v navodilih za uporabo. Nikoli ne mešajte goriva v rezervoarjih motorne žage, ker se ne premeša učinkovito. Pri polnjenju rezervoarjev motorne žage vedno najprej dolijemo mazalno olje za verigo. Redno preverjajte, če je v rezervoarju dovolj olja, saj mora biti veriga temeljito namazana. Brez olja pride do hitrega poškodovanja verige in meča. Pred dolivanjem pokrove temeljito očistimo. Če motorna žaga nekaj dni stoji napolnjena z gorivom, jo dobro pretresite, preden zaženete motor. Med točenjem goriva v žago ne kadite.
Pravila za zagon motorne žage
Zagon motorne žage naj bo najmanj tri metre stran od mesta, kjer ste polnili rezervoar. Držite žago trdno na ravnih tleh z roko na prednjem in nogo na zadnjem delu ali pa zadnji ročaj stisnite med kolena. Veriga ne sme biti v kontaktu z nobeno stvarjo. Ne pozabite, da je zagon žage v eni roki prepovedan!
Bencinske žage uporabljajte samo v dobro prezračevanih območjih.
Pri vžigu hladne motorne žage upoštevajte:
- potegnite zaporo za dovod zraka,
- pritisnite varnostno tipko, nato vzvod plina in z gumbom nastavite polovični plin (če navodila ne določajo drugače),
- vklopno stikalo naravnajte na »start«, zavora verige naj bo sproščena,
- narahlo pritisnite na ročko starterja, dokler se startni zvonci ne zaskočijo, nato jo močno potegnite,
- vrvico potegnite navpično navzgor,
- ko motor vžge, trdno zgrabite oba ročaja,
- narahlo pritisnite na vzvod za plin, da se s tem sprosti gumb za polovično nastavitev plina,
- pustite, da se motor segreje pri srednjem številu obratov, in
- topel motor vedno vključite pri polovični nastavitvi plina, ne da bi potegnili zaporo za dovod zraka.
Če motorja že dalj časa niste zagnali, je treba oba rezervoarja v ločeni posodi izprazniti ter ju ponovno napolniti z novim gorivom in oljem. Odvijte svečko in nekajkrat potegnite startno ročko, da se motor obrne, da se znebite odvečnega olja in da naravnate črpalko za gorivo za pogon, privijte svečko in vžgite motor.
Izklop motorne žage
Motorno žago izključite, tako da vklopno-izklopno stikalo naravnate na »stop« in aktivirate zavoro verige.
Pomembno je tudi shranjevanje motorne žage. Priporočljivo je, da odvijete svečko in v cilinder vlijete malo (čajna žlička) motornega olja ali olja proti koroziji. Nekajkrat potegnite startno ročko, da obrnete motor, tako da se olje porazdeli, in ponovno privijte svečko. Odstranite in očistite meč ter verigo. Napolnite oba rezervoarja samo do višine 7/8 zaradi raztezanja. Pokrovi za gorivo in rezervoarja morajo dobro tesniti. Uplinjač ne sme biti izpraznjen (brez goriva). Vsake štiri tedne žago pretresite, da premešate gorivo. Verigo shranite v posodi z oljem. Dobro naoljite ali namastite meč in ga zavijte v naoljen papir ter očistite ohišje motorja. Motorno žago shranite v prostoru, ki je varen pred požarom.
Pred ponovno uporabo motorne verižne žage se seznanite z osnovnim razumevanjem delovanja in njene uporabe. Tečaje za varno delo z motorno žago pripravljajo: Zavod za gozdove Slovenije, Društva za lastnike gozdov, Strojni krožki, Srednja gozdarska šola … Obiščite tečaj, predvsem pa vedite: ko zaženete motorno žago, ste v smrtni nevarnosti.