Slovenija mora vrniti 2,1 milijona €
Evropska komisija je danes objavila sklep, s katerim od 11 držav članic skupno zahteva vračilo 318 mio EUR sredstev za ukrepe skupne kmetijske politike EU. Obveznost Slovenije za vračilo sredstev v znesku 2,1 mio EUR temelji na ugotovitvah revizorjev Komisije, ki so v letih 2007 do 2009 izvajali revizije sistema navzkrižne skladnosti v Sloveniji. Na področju sankcioniranja v primeru kršitev navzkrižne skladnosti in na področju ustreznosti kontrole nekaterih zahtev in standardov so ugotovili pomanjkljivosti, zaradi katerih predlagajo 5-odstotno pavšalno korekcijo za izplačila zahtevkov zbirnih vlog za leta 2005 do 2009. Skupna predlagana finančna korekcija za vseh pet let znaša 2,1 milijona evrov. Slovenija je vse neskladnosti z evropskimi predpisi na področju navzkrižne skladnosti v zadnjih letih že odpravila.
Navzkrižna skladnost predstavlja izpolnjevanje minimalnih predpisanih zahtev in standardov s področja varovanja okolja, varovanja zdravja ljudi in živali, ugodnega počutja živali ter dobrih kmetijskih in okoljskih pogojev. Zavezanci, ki morajo izpolnjevati zahteve navzkrižne skladnosti, so vsi nosilci kmetijskih gospodarstev, ki na Agencijo RS za kmetijske trge in razvoj podeželja oddajajo zbirno vlogo z zahtevki za neposredna plačila ali zahtevke za plačila za ukrepe osi 2 Programa razvoja podeželja (izravnalna plačila (OMD), kmetijsko-okoljska plačila (KOP)) ter vlagatelji zahtevkov za ukrepe za vino. V primeru neizpolnjevanja zahtev in standardov navzkrižne skladnosti se kmetom zniža plačila za vse ukrepe kmetijske politike, za katere je zavezanec vložil zahtevke za izplačilo v okviru zbirne vloge, za določen odstotek.
Slovenija je sistem navzkrižne skladnosti vzpostavila v letu 2005 in ga vsako leto nadgrajevala. Večje prenove je bil sistem navzkrižne skladnosti v Sloveniji deležen v letu 2010, ko je Slovenija odpravila očitane pomanjkljivosti iz preteklih let in hkrati implementirala tudi spremembe, ki so bile v evropski sistem navzkrižne skladnosti uvedene v letu 2009.
Predlagana 5-odstotna finančna korekcija je rezultat pomanjkljivosti v sistemu navzkrižne skladnosti v letih od uvedbe sistema navzkrižne skladnosti v letu 2005 do leta 2009, ki jih Sloveniji očitajo evropski organi, in sicer predvsem na področju neustrezne in nepravočasne implementacije nekaterih zahtev evropske zakonodaje v nacionalni pravni red, na področju neustreznega sankcioniranja kršitev in na področju neustrezne kontrole nekaterih standardov.
Slovenija se s stališčem Evropske komisije in s predlogom finančne korekcije, s katerim se je prvič seznanila v letu 2012, ni strinjala, zato je izkoristila pravne možnosti, ki jih omogoča zakonodaja EU in je predložila zadevo v premislek Spravnemu organu. Spravni organ je opravil ločeni zaslišanji s predstavniki Komisije in Slovenije ter poskušal uskladiti stališča obeh strani. Slovenija je v omenjenem postopku konciliacije nekaj očitkov Evropske komisije z argumenti in dokazi uspešno izpodbila (da pomanjkljivost v zvezi z nepravilno uporabo sankcij za ponovljene neskladnosti v letih zahtevka 2007 in 2008 ni predstavljala tveganja za sklad, prav tako je iz predlaganega finančnega popravka izključena pomanjkljivost glede neuporabe področij navzkrižne skladnosti, iz popravka pa so bili izključeni tudi izdatki v okviru 2. stebra, ki jih navzkrižna skladnost ne zadeva, ter zaradi upoštevanja že izvedenih popravkov v okviru drugih revizijskih postopkov).
Sloveniji bodo v višini finančne korekcije zmanjšana izplačila sredstev iz evropskega proračuna v letu 2014, kar pa ne bo vplivalo na višino dodeljenih plačil kmetom v prihodnosti, saj bo razlika pokrita iz nacionalnega proračuna. Zaradi omenjenih ugotovljenih nepravilnosti prejemnikom tudi ne bo treba vračati že prejetih sredstev.